Sådan kommer du nemmere gennem overgangsalderen

Overgangsalder kan være meget forskelligt fra kvinde til kvinde, alt fra hvornår symptomerne starter til de slutter og hvor omfattende og generende symptomerne er.

Menopausen kommer ca. i 45-55 års alderen hos langt de fleste kvinder. Overgangsalderen starter nogle år før den sidste menstruation. Når man nærmer sig menopausen, kan der være forvarsler i form af blødningsforstyrrelser og symptomer som hedeture.

Nogle kvinder har ingen gener overhovedet i forbindelse med overgangsalderen - blødningerne holder bare op, enten gradvist eller pludseligt. De fleste har dog symptomer i en eller anden udstrækning, og nogle er så generede af det, at de har behov for behandling, og hver femte kvinde har stadig symptomer 5 år efter menopausen, og hos enkelte kan generne vare i 10 år eller mere. (kilde: sundhed.dk)

________________________

Så uanset hvad, så sker det jo, for os kvinder, at vi rammer meno-pausen på et eller andet tidspunkt i livet. Og hvorfor ikke prøve at gøre en masse selv, for at komme så smertefrit og balanceret gennem meno-pausen eller overgangalderen, som det nu er muligt. For der er mange ting du selv kan gøre for at hjælpe og forberede din krop på de processer der sker, både før, under og efter.

Det man også kan være opmærksom på i forhold til sit helbred generelt og i forhold til overgangalderen er:

  • Sørg for spise blodsukkerstabilt og/eller anti-inflammatorisk
  • Skær ned på sukkeret og sukkerholdige fødevarer
  • Sørg for at have en velfungerende tarm – spis gerne nogle mælkesyrebaktier, masser af fibre, vand og motion
  • Hold øje med om du evt. spiser uhensigtmæssigt – altså spiser hvis du keder dig, er træt, ked af det eller crawer et eller andet, fordi du i virkeligheden er sulten efter noget andet, eller sulten efter rigtig mad.

Og så lyt til din krop - for vores krop er designet til at vide hvad der er godt for den – så prøv så vidt muligt at lytte til den og efterlev det den fortæller dig.

Gå i seng når du er træt, sig nej til ting du ikke har lyst til, sig nej til mad du ikke har lyst til, tag en pause hvis du føler dig stresset osv. Kroppen ved hvad du har brug for.

  • Fede fisk, nødder og frø samt avocado og rapsolie indeholder fiskeolier samt planteverdenens tilsvarende fedtsyre. De har mange sunde virkninger i bl.a. kredsløbet, hjernen og leddene og styrker også humøret.
  • Fedtfattige mejeriprodukter, nødder, frø, lys fisk, bladgrøntsager og bælgfrugter tilfører calcium og vitamin D til skelettet.
  • Sojaprodukter og andre bælgfrugter indeholder plante-østrogener, der lindrer hedestigninger og svedeture.
  • Hørfrø tilfører plante-østrogener, som hjælper mod blandt andet hedestigninger.

Vælg en farverig blanding af grøntsager med masser af nyttige næringsstoffer, herunder kostfibre, folat, beta-caroten, vitamin C, vitamin E, samt mineraler. Husk kålfamilien med dens mange værdifulde næringsstoffer og kostfibre.

Spis i det hele taget så varieret blandt grøntsagerne som muligt, og vælg - ligesom med frugterne - over hele farvespektret.

Udover vitaminer, mineraler og kostfibre indeholder grøntsager (og frugter) mange hundrede stoffer af stor sundhedsmæssig betydning.

Nogle af de mest interessante er plante-østrogener såsom isoflavoner og lignaner. Isoflavoner findes især i sojabønner og rødkløver samt i betydelig mindre mængde i bl.a. grøn te, ærter, bønner, linser og andre bælgfrugter. Lignaner er der særlig mange af i hørfrø.

Motion: Studie fra Institut for Idræt og Ernæring/ Københavns Universitet – viste at høj intensiv træning 2-3 gange om ugen, sendte samme signaler til hjernen, som østrogen, og mindskede tab af knoglemasse, til en hvis grad, hvis man dyrkede motion i tidligt i overgangsalderen.

Så der er heldigvis rigtig meget du selv kan gøre for at lindre og måske forebygge de generende symptomer der kan opstå ifm. overgangalderen.

Du kan finde inspiration til anti-inflammatorisk livsstil i min e-bog "Spis dig fra Inflammation" som også har opskrifter så du kommer nemt og godt fra start.

Eller vil du starte med at indføre mere grønt/naturlige vitaminer, så prøv min "Syv Sunde Smoothies"

Kærlig hilsen

Rikke

 

Disclaimer: Ovenstående må ikke stå i vejen for lægebesøg og behandling. Er du i tvivl om noget ift. din egen situation skal du kontakte din læge.