5 tips en sund hverdag

Der er mange (som i virkelig mange) meninger om sundhed og hvordan man er sund.

For mig handler sundhed ikke om at være tynd og slank, men om at man FØLER sig sund og fuld af energi og vitalitet. Og det behøver faktisk ikke være så svært, at snige lidt sundere vaner, ind i hverdagen. Start med at ændre 1-2-3 ting af gangen, ikke mere. Ellers bliver det for u-overskueligt og hjernen magter det ikke, og vil hellere gøre det den plejer.

Her får du mine 5 sundeste tips fra min egen hverdag.

# Spis 1-2 letoptagelige multivitaminpiller hver dag. Ingen mennesker lever 100% sundt og asketisk hver dag, så alle har brug for at fuldt depoterne lidt op, hver dag.

# Drik 5-6 Store glas vand. (Det svarer til 1-1½ liter alt efter størrelsen på dit glas) men det er nemmere at huske antallet af glas end antallet af liter vand, man har drukket.  Kaffe og the og juice mv. tæller ikke med, efter min mening.  Det er ekstra væske og noget (kaffe/the) er også vanddrivende, så derfor vælger jeg ikke at tælle det med)

# Tilføj en stor håndfuld grøntsager til alle dagens måltider (også morgenmad). Du skal ikke fjerne noget andet, men bare tilføje tomat, agurk, peberfrugt, gulerod eller andet.

# Spis gerne efter tallerkenmodellen. Halv tallerken med grønt, kvart tallerken med protein/fedt og kvart tallerken men grov kulhydrat. Til alle måltider.

# Spis dig mæt til måltiderne. Spis så store portioner at du føler dig mæt i ca. 3-4 timer efter måltidet. Det holder blodsukkeret stabilt og giver mindre lyst og trang til slik og chokolade, når energien falder i løbet af dagen.

Når først du gentaget og gentaget og gentaget ændringerne,  og har lært dig selv nogle gode vaner, er det meget nemmere at tilføre og lære nye, ovenpå de gamle. Start med få nye tiltag og gentag dem, indtil du slet ikke længere tænker over det.

Har du fået blod på tanden til at gå “all-in” på den helt store kost og livsstilændring, og en gang for alle blive fri for træthed, hovedpine, energimangel, oppustethed eller andre såkaldte “normale tilstande” men som faktisk kan være ret så invaliderende i en travl hverdag, så har jeg både enkeltkonsultationer og 3-måneders mentorforløb som bliver skræddersyet præcis til dig.

Læs mere om forløbene her

Book din tid her

Kærlig Hilsen

Rikke

Kostvejleder – Ernæringsterapeut – Naturopath IBM